Hospital Central á la Italiana

Beundrare av sjukhusserier och lesbisk sjukhuspersonal i allmänhet som jag är så blev jag ganska begeistrad när jag igår läste på eurout (kolla förresten in den sidan, det är en ny europeisk sida i samma stil som AfterEllen) att italiensk tv har börjat visa en egen version av den spanska sjukhusserien Hospital Central .
Och med en egen version menar jag i stort sett samma serie fast med italienska skådespelare. I Terapia d'urgenza har Maca blivit Marina och Esther har blivit Ester och Vero har inte dykt upp än. Hittills har det bara visats fyra avsnitt av serien och det som är mest intressant med den är väl att de väljer att börja serien från och med säsong åtta av Hospital Central, dvs den säsong där Maca och Esthers kärlekshistoria började. Jag har bara sett de klipp som finns med Marina och Ester så jag kan inte jämföra hur lik resten av serien är men just deras historia är ganska lik orginalet. Marina kommer som ny barnläkare till sjukhuset där Ester redan jobbar som sjuksköterska. Marina kommer från en rik vinproducerande familj (Macas familj gör sherry) medan Ester kommer från en arbetarklassbakgrund. Till att börja med kommer de inte särskilt bra överens men blir snart goda vänner. Ester får i fjärde avsnittet veta att Marina är lesbisk och blir lite chockad, och här skiljer sig serierna åt för när Esther i Hospital Central fick veta att Maca var lesbisk så blev hon överraskad men hade inga problem med det. Medan Ester (jag vet att det är förvirrande att de heter likadant)i Terapia d'urgenza är klart obekväm med vad hon får veta från receptionisten Teresa (som här är klart mer homofobisk än i den spanska varianten). Den spanska Esther blev däremot lite chockad när Maca stötte på henne tills hon snart ångrade sig och talade om för Maca att hon gärna ville upprepa den där kyssen. Så om de ska fortsätta att följa orginalet så kan man kanske vänta sig något liknande i nästa avsnitt av den italienska serien. Anledning nog för mig att kolla in några avsnitt till. Om inte annat är ju italienska ett vackert språk som man som tur är inte behöver kunna eftersom vänliga själar redan har börjat lägga upp avsnitten textade till engelska.
Men det kan hända att jag fortfarande kommer att föredra förlagan som nu är inne på sin sextonde säsong.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör visas på svensk tv
Photobucket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0