Trött på Idol

Jag insåg igår att jag har slutat att engagera mig i Idol och det var väl å andra sidan på tiden. Mina favoriter har redan åkt ut, resultaten styrs av fjortonåriga heterotjejer och några riktiga artister känns det inte som någon av deltagarna är.
Det blev ännu tydligare när jag sedan lite senare på kvällen såg på årets upplaga av Latin Grammy Awards där man kunde se riktigt artisteri. Äkta professionella artister som lägger ordentligt med själ och passion i sina framträdanden vinner stort över småungar som mest försöker imitera artister och ofta missar mycket av känslan. Inget ont om de tävlande i sig, jag är säker på att de gör sitt bästa och att de verkligen vill det här, men det börjar bli ganska tydligt att pressen och massproduktion blir för mycket. Alice var ur form igår, Anna ser alltid ut som att hon lider mer än hon trivs i programmet och alla får stå ut med ett tufft klimat med ofta hård kritik. Trots allt är ju flera av deltagarna bara 16, 17 år och de är ju inte konstigt att de i den pressade situationen inte orkar känna den där äkta glädjen som jag såg hos artisterna på Latin Grammy Awards. 
Sedan är väl latinomusiken inte för alla heller, en del tycker kanske att det är för smörigt eller för mycket hjärta och smärta, men jag har en svaghet för allt som har att göra med den latinska kulturen. Jag gillar språket, jag gillar hur levande folkmusikinslagen är och om vi ska vara riktigt ärliga så har jag inget emot de latinamerikanska kvinnorna heller.
Bäst på galan i min mening var Julieta Venegas och Gloria Estefan som fick priset som årets artist. 


 

För övrigt anser jag att abc bör dränkas i protester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0