Dåliga Grey's nyheter

Man skulle kanske kunna tycka att det finns viktigare saker att oroa sig för en dag som denna, typ presidentval som kan avgöra hela världens framtid och liknande.
Men som om alla "ja till proposition 8"-annonser inte vore tillräckligt deprimerande så kom det idag några riktigt deprimerande nyheter om Grey's Anatomy.

SPOILER VARNING
om ni inte har sett alla avsnitt och inte vill veta vad som ska hända så sluta läsa här

Jag vill egentligen inte heller veta något i förväg så jag brukar hålla mig undan från allt som skrivs på AfterEllen, men när jag såg den här rubriken så var jag tvungen att se vad det handlade om. Det visar sig alltså att abc har bestämt sig för att sparka Brooke Smith som spelar Erica och därmed göra slut på Callie och Ericas storyline. Som det verkar så var det ett beslut som togs ganska snabbt, Brooke själv fick inte veta det förrän hon bara hade ett avsnitt kvar att spela in. Förklaringarna till varför hon fick sluta går isär, en del insideruppgifter menar att det var kanalen som var "obekväma" med den riktining förhållandet mellan Callie och Erica hade tagit. Med andra ord det var för mycket flatkärlek och folk gillade det inte. Shonda Rimes som är huvudförfattare för serien har gjort ett uttalande där hon säger att det handlar om att kemin mellan Brooke och Sara Ramirez inte var rätt och det var därför hon fick sluta. Andra menar att det handlar om tittarsiffror och budgetnedskärningar. Men vilken förklaring man än väljer att tro på, så är det ett grundläggande faktum att ett av de få lesbiska förhållanden som finns på tv har dumpats.

Jag är grymt besviken, Grey's har varit en av mina favoritserier ända sedan den började och även om jag för länge sedan har tröttnat på Meredith och Derek så tycker jag ändå att det är en mycket välskriven serie. Och allt såg ju så lovande ut, tills nu har man bara hört lovande saker och så händer något sådant här. Med tanke på vad Shonda sa i somras så ser det onekligen ut som att de hade tänkt köra den här historien men efter att ha visat några avsnitt så fick de inte det gensvar de ville ha. Folk tyckte väl att det var för hemskt att se två kvinnor i säng tillsammans på bästa sändningstid och då vågade inte kanalen ta risken, samma gamla vanliga historia. Det är bara så tjatigt och man blir så besviken när man för en gångs skull hade chansen att få följa ett lesbiskt förhållande på en av de stora favoritserierna.

Men fansen ger förstås inte upp så lätt så proteskampanjerna är redan igång. Om det är någon som är intresserad av att hjälpa till kan ni skicka ett meddelande till abc, eller skriva på den här namninsamlingen, eller gå med i den här facebookgruppen, eller kolla in projekten som är på gång på den här sidan. Det handlar egentligen inte ens om huruvida man gillar serien, eller ens Callica utan om att visa att det inte är okej med alla att bara släppa en storyline så där. Sedan är det väl precis som med Spashley att det inte kommer ändra så mycket i kanalens beslut utan det är mer en principiell protest mot ett dumt beslut och mot det allmänna faktum att flator får så lite utrymme på tv.

Så rädda Callica!

Kommentarer
Postat av: Flamingon

Kanske kommer det hjälpa att man protesterar, skriva in till ABC och allt annat, för eftersom dom inte verkar ska låta Erica dö eller nåt sånt så finns det ju chans för henne att komma tillbaka. Fast sen om Brooke skulle vilja komma tillbaka till serien som bara släppte henne utan en riktig förklaring, är en annan sak.



Det jag mest är förvånad över är att det är ABC som gör så här, hade det varit någon annan kanal hade det självklart inte heller varit okej, men jag hade i alla fall förstått var det kom ifrån. ABC har ju fler homo karaktärer i sina serier än någon annan kanal, även fast det inte är mycket det heller.



Jag tyckte att författarna för serien verkligen misslyckades med så mycket när det kom till Callicas storyline, men jag hoppades hela tiden att det skulle bli bättre. Så det är lite sjukt att Shonda klagar på att det inte fanns någon kemi mellan karaktärerna, för det var ju hon och de andra som skrev deras stoty som man ska skylla på att det inte fanns det.



Men vi får se på fredag hur det slutar, det verkar väldigt konstigt att dom inte ens gett henne ett riktigt avslut.

2008-11-05 @ 12:56:41
URL: http://www.flamingon.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0