Fanfiction

Jag vet att jag är en helt värdelös bloggare för tillfället och inte lever jag upp till mina löften om att skriva om Otalia heller, förlåt! Men jag läste en intressant artikel i DN idag och det är faktiskt lite Otalia relaterat. Linda Leopold skriver om Star Trek slash, fenomenet att fans skriver fanfiction där de parar ihop de manliga karaktärerna. Tydligen menar hon att denna fanfiction till största delen skrivs av heterosexuella kvinnor, jag har ingen aning om hur det är med den sak eftersom jag aldrig har kommit på tanken att sätta mig in i Star Trek slash. Men femslash har jag läst en del, ganska mycket på senaste tiden med tanke på att jag måste ha något att lugna mitt Otalia beroende med när det går dagar utan att de är med eller på helgerna. Hur mycket jag än gillar att det går så sakta, så behöver man ibland något för att lätta lite på frustrationen. Inte för att jag inte själv kan tänka ut olika scenarier för hur det kommer att bli när de äntligen kommer förbi blickar, handhållande och kramar, men ibland är det trevligt att se hur andra tänker sig det.

Min absoluta favorit just nu är Hide Beside Me eftersom den beskriver den känslomässiga intensiteten i deras förhållande så väl samtidigt som den är uppbyggd med en massa extra dramatik runt omkring.
Men om man vill ha något där den fysiska delen finns mer närvarande så skulle jag rekommendera The Courtship of Emma's Mother. Välskriven fanfiction kan vara nästan lika bra som själva serien och det funkar i alla fall bra när man behöver en fix.

Men om jag ska vara ärlig så var jag väldigt tveksam när jag först hörde talas om fanfiction; jag tyckte att det lät som en konstig sysselsättning och förstod inte riktigt vaför man skulle vilja ändra på det som visades i ens favoritserie eller film. Vad naiv jag var. Allt ändrades när jag började titta på Xena och sedan en dag när jag inte hade några avsnitt att titta på och bestämde mig för att se vad grejen var med alla dessa historier som jag hörde talas om. Jag snubblade ganska snabbt över Melissa Good's Journey of Soulmates serie. Det var något av det bästa jag har läst och jag förstod att när fanfiction är bra så kan det ge dig allt som du får av tv-serien samtidigt som du får det som inte kan visas i tv, i det här fallet Xena och Gabrielles förhållande beskrivet med allt sitt djup både känslomässigt och fysiskt.

Sedan dess har jag läst en hel del fanfiction, mest Xena, men också en del Emily/JJ från Criminal Minds femslash som den här kortisen av The Jolly Ape Look. Och om man letar riktigt noga kan man till och med hitta femslash för McLeods Döttrar.

Personligen förerdar jag historier där det känslomässiga står i fokus, sedan får det gärna finnas sexscener men jag fördedrar om de är smakfulla och finns med som en integrerad del i en mer utförlig historia.

Anyway, snart kommer det en Otalia uppdatering, jag lovar...

För övrigt anser jag att Guiding Light bör räddas
user posted image

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0