What else is new?

Sonja Schwarzenberger hade några intelligenta ord att säga om Let's Dance igår.
Tyvärr är det knappast någon nyhet att män alltid behandlas välvilligare i sådana här program. Om man skulle leta upp statistik för program som Let's Dance, Idol, Stjärnor på is, Fame Facory etc. så är jag ganska säker på att man skulle se att i nio av tio fall som jury och tittare blivit lyriska över en deltagare så är den deltagaren en man. Att det alltid är kvinnor som åker ut först visar väl på samma tendens. 
Jag har försökt hålla mig borta från Let's Dance-träsket den här gången (vilket inte betyder att jag inte har tittat) så jag kanske inte är den bästa att bedöma vem som egentligen har gjort bäst ifrån sig. Men jag gillar att det går bra för Laila, tycker fortfaranade att Kitty är cool och är ganska lättad ändå att Blondinbella åkte ut igår. Men egentligen om man tänker på det också så betvivlar jag starkt att hon var sämre än Carl Jan och George Scott.
I och för sig kan det också hända att jag inte har någon aning om hur männen egentligen dansar eftersom jag inte hör till dem som "tycker det är härligt att överhuvudtaget se en kille på dansgolvet". Jag tittar egentligen inte särskilt noga på killarna utan brukar ha mer fokus på deras kvinnliga danspartners. Jag kan däremot mycket väl bli lyrisk över att se en kvinna som kan röra sig på dansgolvet. Jag vet inte riktigt var det placerar mig i den här debatten förutom att jag kan säga att Schwarzenberger förstås har rätt när hon menar att männen generellt får en lättare bedömning, även om det förstås kan finnas undantag, men jag gör mig i alla fall inte skyldig till någon sådan bedömning.
Tjatet om könsterotypa roller är också något som har stört mig länge, det verkar vara något generellt inom dansvärlden för jag har hört det förut i både Let's Dance och So You Think You Can Dance.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0