Kristian Luuk kan slänga sig i väggen

Enligt aftonbladet så råder det delade meningar om Petra Medes insats igår, men jag tycker att hon var fantastisk. Proffsig och med mycket humor, hennes kommentar när en av tjejerna i Alcazar sa "nu är de upp till dem där hemma" var klockren, kanske lite elak men klockren; "ja, du får inte ur dig något mer intelektuellt nu" ha ha.

Förutom Petra så var Emilia och Caroline af Ugglas den enda anledningen att titta på första deltävlingen i melodifestivalen. Emilias låt var skönt soulinspirerad och hennes röst passade låten, dessutom går det ju inte att förneka att hon är jättesöt.

Jag tycker också att det var ganska talande att den internationella juryn valde Caroline af Ugglas som sin favorit igår. Förutom att det var den låt som mest passar min smak så var det också den enda låten som överhuvudtaget stack ut lite ur formatet. Allt annat uppvisade en total brist på nydaning. År efter år vinner låtar i nån sorts schlager-pop genre men det funkar ju inte. Jag är så trött på intetsägande poplåtar á la Alcazar och om man ser tillbaka på Sveriges resultat i Eurovision under de senaste åren så verkar det ju inte gå hem särskilt bra i Europa heller.

Aftonbladet informerar också om att de nya röstningsreglerna har lett till "tittarstorm" och det kan man ju förstå. Det är onekligen ganska komplicerat och tills de har satt sig och folk börjar fatta vad det handlar om så finns det stor risk för krångel med konstiga röstningsresulltat som följd. Jag kan inte säga att jag stormar emot de nya reglerna, det finns säkert en bra tanke bakom, men jag kan inte säga att jag förstår dem heller. Vad innebär det till exempel att Caroline af Ugglas både kommer att tävla i andra chansen och är internationella juryns favorit? Har hon då två chanser att gå vidare till Globen? Det är ju i och för sig bra så man kan ju hoppas att det är så. Och det blir så mycket olika röstningar med kort tid för varje omröstning, det känns lite jobbigt också. Folk kanske inte hinner rösta ens.

Anyway, sammanfattningsvis kan man säga att jag är mycket nöjd med programledarinsatsen och någorlunda nöjd med resultatet efter den första deltävlingen.

Kommentarer
Postat av: Frida

Håller verkligen inte med dig gällande emilia, låten var absolut okej, men att hennes röst passade till den låten, nej nej. Hon har ju alldeles för svag röst för att kunna sjunga de höga tonerna som krävdes, det var falskt emellanåt och fanns ingen styrka bakom överhuvudtaget. För övrigt instämmer jag i att Caroline af Ugglas låt var mycket mycket bra, och där kan vi snacka känsla i röst och utstrålning.

2009-02-08 @ 21:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0