Emmy roligare än Oscar

Med tanke på namnen så borde det kanske vara självklart men jag insåg först igår (eller inatt snarare) att Emmygalan är roligare att titta på en Oscarsgalan. Den sistnämnda är väl ett snäpp exklusivare med fler av de riktigt stora stjärnorna men medan jag ofta inte har sett många av filmerna när de premieras på Oscarsgalan så är i alla fall de flesta av tv-serierna på Emmygalan bekanta. Det gör det roligare för mig att se de skådespelare som jag kan se på min tv varje vecka men i ett helt annat sammanhang än vanligt. Kanske var det därför som jag den här gången lyckades hålla mig vaken genom hela galan medan jag i februari knappt tog mig igenom röda mattan-delen.

Förutom att jag tyckte jag kunde relatera mer till den så var Emmygalan som galor är mest, de verkade tyvärr följa samma trend som Kristallen när det gällde plumpa skämt och sexistiska kommentarer. Som att de slet av Heidi Klum kostymen och att Craig Ferguson låtsades tafsa på Brooke Shields, läs gärna vad Sarah hade att säga om det och andra problem med galan. Som alla vet är hon min husgudinna och jag håller med om mycket av vad hon sa och personligen måste jag säga att jag tyckte Heidi Klum såg mycket bättre ut innan hon fick kostymen avsliten.

Tina Fey won three Emmys for her work on the sitcom '30 Rock.'Kvinnan för kvällen var annars Tina Fey som fick ta emot tre Emmys för 30 rock (manusförfattare, skådespelerska i komediserie, och bästa komediserie). Det kan jag inte klaga på även om jag är ett ganska nytt fan till Tina. Jag vet att hon blev nummer 1 på AfterEllen's Hot 100 lista men jag får erkänna att jag då fortfarande inte riktigt kunde se vad alla andra såg. Visst hon var rolig och söt och 30 rock är ganska kul men jag blev inte riktigt övertygad förrän jag såg sketchen från Saturday Nigt Live där hon spelade Sarah Palin. Sedan kan man ju undra vad det säger om mig att hon var tvungen att klä ut sig till republikan för att jag skulle inse hennes briljans. Men så är det, hon är smart, snygg och rolig och nu hoppas jag att tv 4 snart börjar visa andra säsongen av 30 rock.

Resten av  vinnarna har jag inte så mycket att säga om; Glenn Close (Damages) var en värdig vinnare för bästa huvudroll i en dramasere, fast jag hade gärna sett att Mariska Hargitay (Law and Order: SVU) fick det priset också. Det manliga vinnarna bryr jag mig inte så mycket om och det samma gäller Mad Men som jag inte har följt och därför inte har någon åsikt om. Miniserier och tv-filmer har väl inte visats i Sverige så dem har jag inte heller sett. Sen finns det ju andra serier som jag gärna hade sett där som inte ens var nominerade någonstans. Cityakuten är väl helt borträknat vid det här laget och L-Word de får väl hålla sig till GLAAD, eller? Criminal Minds t.ex. kunde också gärna ha fått några nomineringar. Men det är väl som vanligt, det jag gillar och det andra gillar är oftast inte samma sak...

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör visas på svensk tv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0