Jag kan inte hålla mig

Så det blir några kommentarer om Idol också.
För det första kan jag väl hålla med juryn om att det var ett lite svajigt startfält igår. Det var en del besvikelser medan andra, i alla fall bland killarna, lyckades imponera lite mer än de har gjort tidigare. Det var rätt att Jesper åkte ut, hur söt han än var så ska inte hans talang räcka längre en så i det startfält som finns i år. Bäst var Anna och Sepideh, inga direkta överraskningar där. Sepideh gjorde "I kissed a girl" bättre än Katy Perry men jag är väldigt kluven till den låten. Det har sagts mycket och mer välformulerade saker om den och jag får ju hålla med om att det känns inte helt bra när heterotjejer sjunger om att kyssa en tjej som ett experiment och "not what good girls do", men samtidigt är den ju väldigt trallvänlig och ganska kul är det ju att sjunga "I kissed a girl and I liked it". I vilket fall så gjorde Sepideh det väldigt bra och hon blir bara snyggare för varje vecka.

Har jag förresten sagt att jag gillar juryn? De är så mycket bättre än den gamla juryn, proffs på riktigt som verkar veta vad de pratar om och kan ge konstruktiv kritik utan att vara elaka. Synd bara att det skulle ta fem år innan man insåg att man inte behöver sitta och vara elak mot folk för att det ska bli bra tv.

Och synd också att den där professionalismen verkar försvinna helt i efterprogrammet på tv400, vem tyckte att det var en bra idé att slänga in Katrin Zytomierska (f.d. Schulman) som programledare där? Hon var flamsig och jobbig redan innan hon kallade Jesper för bögig, WTF? "Asså det är inget dåligt" skyndade hon sig att säga, men reaktionerna på uttalandet visar varför man inte kan slänga ur sig än sån kommentar. Mitt ansiktsuttryck var nog ganska likt Anders Bagges när jag hörde vad hon sa. Det kan mycket väl hända att hon inte lägger en värdering i det men den första anledningen till att sådana kommentarer inte passar i tv är att andra uppenbarligen tolkar det som en förolämpning, vilket i sig är ganska galet. Nästa anledning har att göra med att även om inte Jesper ska behöva känna sig förolämpad så har alla bögar anledning att känna sig förolämpade av att slängas in i nåt sorts sterotypt fack som av många tolkas negativt. Så vitt vi vet så är Jesper inte bög, det är i alla fall vad han sa till qx tidigare i veckan och vad hon än menade med det så var det en korkad kommentar som inte borde höra hemma på svensk tv år 2008.
Möjligtvis kan man dra lite paraleller till vad som diskuterades i Beckman, Ohlsson och Can tidigare samma kväll. Där förklarade Nyamko Sabuni att man kan inte säga "neger" och hänvisa till att man själv inte menar något illa med det, för de negativa konnotationerna finns redan inbyggda i begreppet. På samma sätt tolkas "bögigt" som något negativt av många i omgivningen även om man inte själv menar det som något negativt.
Det finns säkert folk som kan analysera det här bättre men jag håller mig nog i alla fall borta från eftersnacket i fortsättningen.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör visas på svensk tv
Photobucket

Kommentarer
Postat av: Bimbo Boy

Katrin är blåst. :P

2008-10-11 @ 23:09:35
URL: http://www.bimboboy.com/blogg
Postat av: K

var någonstans kollar du på South of Nowhere? :)

2008-10-12 @ 20:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0