Idoldags igen

Andra fredagsfinalen igår och nivån kändes sådär.
Bäst var nog Alice och Sepideh även om juryn inte gillade henne, Loulou och Anna gjorde också bra ifrån sig. Men det var väl rätt att Yazmina åkte ut, hennes instats igår var inte särskilt imponerande så det var väl hennes tur.
Annars tycker jag att det är roligt att Sverige håller på att få en egen Bustamante i Kevin, ingen kommer att förstå den referensen så jag ska förklara lite.
År 2001, innan vi i Sverige hade vare sig Idol eller Fame Factory och innan amerikanerna ens hade börjat med sin version, så hade Spanien sin egen musiktävling Operación Triunfo som var väldigt populär. Samma koncept som de flesta av de här programmen med en gäng tävlande som fick sjunga varje vecka och så blev en utröstad varje gång. En av finalisterna var David Bustamante. Han var en snickare från en by i norra Spanien, sjöng bra och såg tillräckligt bra ut för att få heterofjortisarnas hjärta att slå lite snabbare. Men främst var han känd för att han jämt grät; han grät när han pratade om sin hemby och när han pratade om sin familj, han grät när det gick bra för honom och när det gick dåligt och han grät när någon åkte ut. Det känns lite som att Kevin är vår svensk-maltesiska version av det, det är den där medelhavskulturen som gör att de har lite närmare till tårarna tror jag.
Anyway, min favorit var alltid Rosa. Hon var verkligen hämtad direkt från byn, lite blyg och naiv med en dialekt som ingen egentligen förstod men hon sjöng som en gudinna. Tänk er Sepideh men ännu bättre
I och med att hon vann hela tävlingen så fick hon också representera Spanien i Eurovision Song Contest 2002, dock utan någon större framgång.

I övriga Idol nyheter så såg jag på eftersnacket i alla fall och det bästa med det var ju Johan Palms dejt med en fjortonårig tjej. De var så söta att jag blev helt sentimental och när han efter att ha frågan av tjejen om han "hade någon flickvän eller så" svarade med samma fråga insåg jag än en gång att han är en stjärna.

Katrin Zytomierska var helt klart mer nedtonad igår och de skämtade om kritiken men nu ska hon visst lämna programmet i alla fall efter att ha gjort bort sig igen, ingen större förlust i min mening.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör visas på svensk tv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0