Inget mer Bad Girls

Igår såg jag de sista avsnitten på säsong 8 av Bad Girls så nu blir det inga mer fängelsebesök för mig på ett tag, eller i alla fall inte tills jag bestämmer för att titta på det igen.
Det är verkligen en bra serie, helt klart högt uppe bland mina favoriter genom tiderna. I alla fall om man fokuserar på de första fem säsongerna, efter det var det inte lika bra. De första fem säsongerna bjöd på så mycket, förutom lesbiska förhållanden som ju alltid är trevligt att se och generellt visades på ett bra sätt, så fanns det mycket spänning och samtidigt mycket värme i beskrivningen av karaktärerna. Under de första säsongerna var jag också mycket imponerad av kontinuiteten, det är inte ofta jag har sett serier där man har följt upp karaktärerna så bra. Också efter att de hade lämnat fängelset och serien så kunde de nämnas i samtal eller komma tillbaka för gästspel. Och det var så många karaktärer som var lätta att tycka om; Nikki, Helen, Yvonne, Karen, Denny, Pat, the Julies... och så finns det ju också de där karaktärerna som man älskar att hata som Shell och Natalie Buxton och så finns det karaktärer som man bara hatar men som förtsås behövs för att öka dramatiken, särskilt Jim Fenner (lika vidrig som Gert i Kungamordet). Men tyvärr tycker jag inte serien slutade lika bra som den började, för många av de populära karaktärerna försvann och man fick aldrig lära känna de nya karaktärerna på samma sätt. Man fick t.ex. aldrig se mänskligheten hos Natalie på samma sätt som man fick med Shell. Dessutom kändes det lite på slutet som att historierna inte hängde ihop och vad ännu värre var så glömde man helt bort kontinuiteten. Plötsligen försvann karaktärer utan att man någonsin hörde talas om dem igen eller fick någon förklaring till var de tagit vägen. Men jag rekommenderar ändå alla som inte har sett serien att kolla in den, se de första fem säsongerna och om de får dig fast så kommer du nog ändå att vilja se resten för att se hur det slutar. Säsong sex är i alla fall värd att se eftersom man får lite av en belöning i sista avsnittet av den säsongen. Säsong sju är värd att se för att få lära känna Pat Kerrigan och säsong åtta vill man väl ändå se för att veta vad som händer på slutet.
Vad som i alla fall är helt säkert är att jag inte är den enda som gillar serien, det finns massvis med fanvideos på youtube så jag tänkte lägga in en här som avslut på mitt långa maraton.

Ikväll ser jag på Grey's Anatomy med Kate Walsh.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör räddas
Photobucket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0