Eurovision Song Contest 2008

Grattis Ryssland!
Låten var inte en av mina favoriter men jag tycker inte att den var jättedålig heller. Dessutom räknar jag med att Eurovision i Moskva maj 2009 kommer att innebära en stor och snygg show så jag är någorlunda nöjd.
Att det inte gick bättre för Sverige är jag inte förvånad över, jag tycker mig minnas ett blogginlägg för ett tag sedan med titeln Fel låt vann, jag har aldrig tyckt att låten är särskilt stark. Och hur proffsig och bra sångerska Charlotte än är så kan inte en medioker låt och ett inte särskilt spektakulärt scenframträdande slå hela Europa med häpnad. Förutom att hon körde sin svartvita grej i början så var det väl inget vi inte har sett förr, glitter, korta klänningar, en massa smink och lite dans fram och tillbaka på scenen överraskar väl ingen.

Mina favoriter annars var:
1. Serbien, jag är väldigt svag för starka ballader
2. Armenien, jag har också en viss svaghet för tjejer i korta klänningar
3. Ukraina, av ungefär samma anledning men jag gillade egentligen Armeniens låt bättre
4. Turkiet, förvånade mig själv också för det är ett killband och egentligen inte min musiksmak, men låten var bra   och det lät himla snyggt på turkiska.
5. Israel, också en stark låt och fint med hebreiska.
6. Portugal, hon kunde sjunga och jag älskar portugisiska
Grekland och Norge var inte så orginella men ändå snygga nummer med matchande snygga tjejer så jag är glad att det gick bra för dem också.

Övrigt att säga om showen, främst finalen, så var det väl snyggt som vanligt. Programledarna var sådär och de där skrikiga människorna i greenroom var bara jobbiga, men de hade bra mellanakter (särskilt den i finalen) och jag tycker fortfarande att det är lika roligt att se alla länder tillsammans. För mig är det roligaste alla olika länder, kulturer och språk som på något sätt har den här festen gemensamt. Och därför gillar jag oftast också de nummer där det syns var de kommer ifrån bäst. Alla som sjunger på sitt modersmål (eller egentligen vilket språk utom engelska) får automatiskt pluspoäng av mig.

Nästa år kanske vi kunde skicka Helen Sjöholm med en BAO-låt, jag tänker mig en låt sjungen på svenska med lite folkmusikinslag, inte som Nordman, utan mer i stil med det här:
Okej, jag fick den idén just nu, men varför inte? Det vore i alla fall något nytt och kan någon inte gilla Helen Sjöholm? Det vore i alla fall mitt drömkort så om Helen Sjöholm eller Benny Andersson eller Christer Björkman eller någon som känner dem läser det här så tänk på saken.

Nu flöt jag visst iväg lite, men en kommentar till om årets Eurovision; hur briljant var Björn Gustafsson? Jag vet att det antagligen inte var någon utanför Sverige som fattade skämtet men det var så sjukt roligt när han gjorde sin töntredovisning av Sveriges poäng.

Ikväll ska jag se på CSI och hoppas att det blir ett nytt avsnitt av SMMWT idag.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör räddas

Kommentarer
Postat av: malin

helen sjöholm är underbar !

2008-05-27 @ 20:59:53
URL: http://fromarty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0