Webserier

Många säger att internet är framtiden för tv och när det gäller lesbisk synlighet verkar det stämma. När man sätter på tv:n här i Sverige så får man vara glad om någon karaktär skymtar förbi då och då i någon serie och sedan tv3 slutade köpa in The L-word är det ännu värre, nu måste man ha tv400 för att någon chans att se den enda lesbiska tv-serien. Men då är det bra att internet finns, inte bara ger det möjligheten att se The L-word och andra serier som har lyckats ta sig fram på amerikansk tv som South Of Nowhere och Exes and Ohs, men dessutom har nu fler och fler filmskapare fått möjligheten att lägga ut sina produktioner direkt på internet. Detta ger författare och regissörer större frihet att göra de program de vill som de vill samtidigt som folk från hela världen har möjlighet att se serier där lesbiska kvinnor faktiskt är normen. Så jag tänkte jag skulle ta och ranka de webserier jag har sett (varning för långt inlägg!):

1. 3way

 Alla vet väl vid det här laget att gilla den här serien. Den har snygga tjejer och mycket humor och jag tycker den är välgjord så det finns inte mycket att klaga på. Jag hoppas att det blir många avsnitt till. Kolla på www.3waytv.tv

2. Chica busca chica
 Den spanska serien tycker jag egentligen är lika bra som 3way. Den är väldigt välgjord, är full med eyecandy och bjuder också den på mycket humor. Serien handlar om fyra tjejer och deras liv i Madrid. Det är Nines som är en riktig hjärtekrossare, i alla fall tills hon blir kär i heterotjejen Carmen. Carmen flyttar ur lägenheten som hon har delat med sin bästa kompis Monica för att flytta in med sin pojkvän, men han är inte direkt världens trevligaste kille. Monica är hopplöst förälskad i Nines efter att ha spenderat en natt med henne och är övertygad om att de kommer att spendera resten av livet tillsammans. Och så är det Ana, den naiva tjejen som just har flyttat in hos Monica direkt från byn och som har kommit till Madrid med föresättningen att bli skådespelerska och lesbisk. Den finns textad till engelska nu också så jag rekommenderar verkligen att ni kollar in den här http://chicabuscachica.terra.es/temporada-serie/index.php/chica-busca-chica-2/girl-looks-for-girls/

3. Girltrash

  Det här är Angela Robinsons (DEBS, The L-word) serie om lesbiska gangsters. Den är också väldigt välgjord, väldigt rolig och ganska actionfylld, lite på samma sätt som DEBS. Dessutom är den fylld med favoriter från andra håll; Maeve Quinlan (South of Nowhere, 3way), Mandy Musgrave och Gabrielle Christian (också South of Nowhere), Rose Rollins (The L-word) och Amber Benson (Tara från Buffy). Kolla in den här: http://www.ourchart.com/girltrash

4. Time travelling lesbian
 Rebecca Drysdale har gjort en serie där hon själv spelar huvudrollen som en tjej som måste resa fram och tillbaka i tiden för att rädda världen från några "bad guys" som hela tiden försöker ändra framtiden. Det är lite för mycket sci-fi för mig men ändå ganska roligt och jag skulle se det om det blev mer avsnitt. Precis som med Girltrash känns avsnitten lite väl korta bara. Alla åtta avsnitten finns att se här: http://www.afterellen.com/video/timetravelinglesbian 

5. The Lovers & Friends Show
 Den här serien upptäckte jag igår och de har bara gjort två avsnitt än så länge. Tyvärr så ligger kvalitén ungefär på samma nivå som budgeten, den är ganska låg både vad gäller filmkvalité, skådespeleri och dialog. Men de får ändå ett hedersomnämnande för att de försöker och dessutom gillar jag att de har hela 45 minuter långa avsnitt. Jag brukar inte heller gilla att döma en serie efter bara ett eller två avsnitt så jag ger den nog en chans till, om nån annan vill göra samma sak så finns den här:  http://www.loversandfriendsshow.com/

Ikväll blir det nog också någon sorts internetunderhållning för nu när Melodifestivalen är slut har lördagkvällarna inte mycket att bjuda på.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör räddas
spashley04

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0