Killar i skolan

Efter första avsnittet av klass 9A läste jag en recension någonstans som det faktum att killarna verkade få mer plats i programmet och efter att ha sett de fyra första avsnitten så tycker jag att det verkar som att det stämmer. Tjejerna finns med i bakgrunden och några av dem har blivit intervjuade men hittills verkar det definitivt vara en övervikt för hur mycket tid killarna får i rutan. Jag undrar vad det beror på. Det kan ju ha flera orsaker; kanske har det bara råkat bli så i redigeringen att killarnas intervjuer har passat in bäst med de teman som har behandlats hittills och att tjejerna kommer att dyka upp mer senare. Det kan väl också kanske vara så att inte alla har velat bli intervjuade och att det är fler tjejer som av olika orsaker; blyghet, familjeförhållanden, att föräldrarna inte har velatetc., har sagt nej till att ha en mer aktiv del. Men det kan ju också bero på den gamla vanliga strukturen som alltid har funnits i skolan där killarna tillåts och alltid har varit vana vid att ta mest plats medan tjejerna fortfarande är mer vana vid att hålla tyst. Den sistnämnda teorin är inte alls otrolig men det är bara så tjatigt om man ska fortsätta att upprepa samma gamla mönster och man tycker att de borde ha tänkt mer på det när de spelade in. Även om tjejerna inte självmant kastar sig framför kameran på samma sätt så finns det ju sätt att aktivt arbeta för att få med dem. Men det är ju klart att en del, både tjejer och killar, kommer alltid att hålla sig undan mer. Alla kan ju inte vara sådana charmtroll som Ala. Jag är inte alls förvånad att han har fått så mycket tid i rutan för han är gullig kille som väl får alla att skratta med sina kommentarer. Och jag gillar att han inte ens kan komma överens med Gud om att vara med på gympan, det argumentet borde jag också ha kört med när jag gick i skolan.
Jag tycker annars att serien har varit intressant hittills och de har tur som får chansen att ha så engagerade lärare det är det nog fler som skulle behöva, vare sig man ligger bland de sämsta klasserna i landet eller inte.

Idag är det onsdag så det innebär We're Getting Nowhere, Grey's Anatomy och Kungamordet.

För övrigt är jag väldigt stolt över att jag lyckades göra den här bilden och räkna ut hur jag skulle kunna lägga in den på bloggen, jag känner mig som en riktig teknikexpert nu;-)
459640-3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0