Högstadiet

Svt:s serie Klass 9A ger en del att tänka på, jag skrev om den förra veckan också, antagligen eftersom man kan känna igen sig och minnas hur det var när man själv gick i skolan.
Den här veckan handlade det om gymnasievalet och jag reagerade på att de verkade sätta en väldigt låg nivå för ungdomarna. Jag vet att de är bland de sämsta klasserna i Sverige och att alla realistiskt sett inte kommer att klara intagningen till gymnasiet men samtidigt tror jag inte att avfärdandet av deras drömmar kommer få dem att prestera bättre. Studievägledaren pratade om hur svårt Naturprogrammet var och hur hög nivå man måste ligga på för att klara av det och när en pappa reagerade på att hon bara sa hur svårt det var istället för att visa på möjligheterna så fick i alla fall vi tittare inte se något vettigt svar på den kritiken. Istället fortsatte det med att hon pratade om hur bra elever har trivts på IV-programmet. Visst kan det finnas argument för att inte sätta upp orealistiska krav och att inte stigmatisera de som inte klarar kraven men jag tror att man kommer mycket längre med lite uppmuntran. Varför inte säga att om du vill gå natur eller något annat studieförberedande program så kommer det att krävas mycket arbete men jag tycker absolut att du ska kämpa hårt och försöka. Några av lärarna verkade i alla fall vara lite bättre på att uppmuntra eleverna, men jag vet inte studievägledare kanske får lära sig på sin utbildning att prata på det där sättet och inte sätta upp för höga krav, men vad är meningen med det? Det verkar dumt.
Jag hade faktiskt en liknande upplevelse när jag gick i högstadiet. När vi hade möten med SYO:n inför gymnasievalet sa jag att jag funderade på att söka till IB, till vilket hon svarade något i stil med: "det är ett väldigt svårt program, tror du verkligen att du klarar det?". Jag blev sur för jag tyckte att hon inte borde ha avisat mina ambitioner helt. Jag hade bra betyg och hade säkert kunnat klara IB men nu slutade det med att jag inte sökte dit och även om det väl inte bara berodde på henne så hjälpte det ju inte heller. Det är väl bra att uppmuntra elever som har höga ambitioner och en liten varning för det höga arbetstempot kan väl göras på annat sätt. Är inte dessutom hela idén med det här projektet att förbättra elevernas prestationer och att detta är möjligt.

Det här är fortfarande ingen politisk blogg, även om man kan undra ibland, och nästa ämne är bara delvis relaterat till sådant jag stirrar på. Men det är ett viktigt ämne, jag har sett det på datorskärmen och dessutom passar det in under dagens rubrik. Även om USA alltid är extremare än Sverige och något liknande förhoppningsvis inte skulle kunna hända här, så skadar det inte att dra lite uppmärksamhet till de trakasserier som homosexuella utsätts för också här. I februari sköts Lawrence King, en 15-årig kille från Kalifornien, ihjäl av en klasskompis för att denne hade blivit provocerad eller "skrämd" av att Lawrence var homosexuell. Logo, företaget som äger AfterEllen, har gjort en PSA (Public Service Anouncement -typ motsvarande anslagstavlan) för att dra uppmärksamheten till den här sortens trakasserier och hot och jag tänkte lägga upp den här också.   
Dessutom är Portia De Rossi med i den och det skadar ju inte ;-)

På onsdagar är skärmarna som vanligt fyllda med saker att stirra på; We're Getting Nowhere, Grey's Anatomy, Sarah Silverman, sista avsnittet av Kungamordet... det är ett tufft liv det här.

Kommentarer
Postat av: Xmickis

hehe Samma som tjejen då =P Fast jag tar gärna Ashley oxå. Får man ta båda?? hehe

2008-03-12 @ 16:18:22
URL: http://xmickis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0