Kanal 5 firar Pride

Vi målar om Kanal 5 och våra tablåer för att mellan den 21-27 juli ha ett tydligt HBT-tema. Det blir filmer (exempelvis Transamerica), dokumentärer (till exempel med Olle Waller) och serier (bland annat den engelska versionen av Queer as Folk). Dessutom tänker vi visa de bästa avsnitten ur gaykulturens favoritserier Desperate Housewives, Ugly Betty, Brothers & Sisters och Dirty Sexy Money. (http://kanal5.se/web/guest/pride)

Så skriver kanal 5 på sin hemsida och jag tycker det låter som en utmärkt idé. De ska ha cred för att de som en kommersiell kanal faktiskt försöker anstränga sig för att göra något för synligheten. Men däremot är jag lite oroad av urvalet av tv-serier och filmer. Nu är väl förhoppningsvis beskrivning som ges på hemsidan inte fullständig men ändå, det verkar vara en ganska stor övervikt när det gäller program som fokuserar på bögar.  Intressant dock att det dyker upp flera transsexuella karaktärer, det hör inte till vanligheterna och den synligheten är också positiv. Men var är flatorna? HBT-världen består inte bara av män och jag vill också gärna se mig representerad. Ingen av de filmer eller tv-serier som de nämner har lesbiska huvudroller Och av de avsnitt som man kan rösta på är det bara avsnittet av Grey's Anatomy som har en långsökt koppling i och med vad som börjar uttveckla sig mellan Callie och Erica, men det händer ju egentligen inte mycket där heller. Jag vet att det inte finns ett överdåd av tv-serier med lesbiska huvudpersoner, men man kunde kanske önska lite mer ansträngning. Nu vet jag ju som sagt inte hur hela tablån kommer att se ut men vore det inte trevligt med någon serie som inte tidigare har visats i Sverige. Exes and Ohs första säsong skulle ju lätt kunna visas över en vecka, eller varför inte South of Nowhere som säkert skulle kunna bli lika populärt som t.ex. One Tree Hill. Eller hur vore det med ett Buffy - maraton, den har de ju i alla fall haft rättigheterna till tidigare.

När det gäller filmer så finns det ju faktiskt en hel del att välja på om man letar lite, även om inte allt är lika bra. Men Fucking Åmål går ju förstås alltid hem. För en trevlig romantisk komedi som inte skulle skrämma mainstream publiken så mycket skulle man väl t.ex. kunna tänka sig Imagine Me and You. Eller tänk om de kunde visa en av Sarah Waters filmatiseringarna, helst Fingersmith om jag hade något att säga till om. Om man vill ha något mer av ett drama kanske något lite kontroversiellt som Loving Annabelle eller en Oscar-vinnare som Boy's Don't Cry. Det finns ju faktiskt en hel del man skulle kunna tänka sig, men det kanske bara är jag som svävar ut i önsketänkande. Min poäng är i alla fall att jag hoppas att kanal 5 tänker på att vi flator också existerar och jag ser fram emot att titta på femman den veckan.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör räddas (kolla förresten in Spashley på Brunch With Bridget imorgon).


Kommentarer
Postat av: malin

boys dont cry är asbra, sen är claire of the moon den bästa l filmen ever ! med trisha todd ! se den om du inte har sett den !

2008-06-10 @ 00:13:46
URL: http://fromarty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0