Pride

I Stockholm pågår firandet för fullt, Sverige känns mer gay än någonsin med nyhetsreportage i tv och tidningar varje dag, brandmän som kommer ut på rapport http://playrapport.se/#/video/1206501 och förstås kanal 5:s pridevecka som har nämnts här ett antal gånger förut. Men idag rapporterar DN att kanal 5:s satsning på HBT-program på bästa sändnigstid under hela förra veckan inte blev någon hit http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2683&a=810272. Tittarsiffrorna var lägre en på samma tid veckan innan. Men då får jag väl ändå säga att folk har missat något, jag vet att jag har klagat mycket tidigare och jag önskar fortfarande att det hade varit mer fokus på lesbiska, men att varje dag hela veckan kunna sätta på tv:n på primetime och se program med HBT-fokus var underbart. Jag tittade mer på tv förra veckan än jag har gjort på mycket länge, och mycket var bra. Rick och Steve var hysteriskt roliga ibland, visst det var mycket stereotyper och klichéer men det var väl själva idén och det var roligt. Det var också roligt att se Queer as Folk igen, det är ett typiskt exempel på att brittisk tv är bättre. Flera av dokumentärerna var också intressanta, särskilt den om transexuella tonåringar och de äldre homosexuella männen som gifte sig var så söta. Men den om faghags var bara konstig, klassificeras man verkligen som faghag bara för att man har en nära vän som är bög eller om man vill stödja homosexuellas rättigheter?
Filmerna var okej, och An Unexpected Love är väl ganska trevlig ändå och den har ju i alla fall ett lyckligt slut.
Jag hoppas i alla fall att kanal 5 inte blev avskräckta och att de gör om det här nästa år, kanske med lite mer spännande utveckling av Grey's Anatomy om man får hoppas på något sånt.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör visas på svensk tv

Kommentarer
Postat av: Erik

Ja men nu är det ju så att majoriteten av befolkningen INTE är hbt (tur är väl det, annars skulle vi dö ut) och därmed inte gillar den här sortens program i samma utsträckning, så det är väl egentligen självklart att tittarsiffrorna sjunker.

2008-08-01 @ 01:48:14
Postat av: Carina

Att 5:ans tittarsiffror sjönk var inte konstigt. För de flesta tittare är hbt-tv inte lockande. Det krävs väl att man tillhör gruppen för att gilla hbt-tv. Dessutom var 5:ans hbt-program dåliga, t.o.m. sämre än övriga program på Kanal 5.



2008-08-01 @ 10:14:03
Postat av: Susi

Jag håller med om att det inte är förvånande att det inte finns större intresse för HBT-program men det hindrar inte att jag tycker att folk har missat något. Jag tycker absolut inte att man själv måste vara hbt-person för att vara intresserad av programmen. Man kan väl titta på program som inte direkt beskriver ens eget liv också? Jag tittar på massor med program som inte innehåller några hbt-karaktärer och tycker att de är bra även om de inte visar min egen verklighet. Det som var så bra med att kanal 5 valde att satsa på en pride-vecka är ju att det ökar synligheten och kanske kan öppna folks ögon lite grann, samtidigt som hbt-personer får en chans att för en gångs skull se sig själva reflekterade på tv. När det gäller att 5:ans hbt-program skulle vara dåliga så är väl det mest en fråga om smak. Jag tycker nog att det finns många program på 5:an som är sämre.

2008-08-02 @ 12:24:14
Postat av: Anonym

Antalet tittare baseras på de som har de där lådorna som mäter vilka program som de tittar på. Vad händer om ingen av dem är homo-, bi- eller transsexuella utan alla är homofoba sportfånar? Jo det ser ut som att hela Sverige hatar HBT-TV och bara vill ha sport på alla kanaler. Hela systemet för mätning är idiotiskt och måste göras om.

2008-08-04 @ 17:10:59
Postat av: Susi

Jag håller med, mätningen av tittarsiffror har alltid verkat lite suspekt. Urvalet ska väl föreställa att vara representativt, men de lär ju inte fråga folk om deras sexuella läggning när de får en sån låda, eller?

2008-08-05 @ 22:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0