Goodbye Dr. Hahn

Så marscherade då Erica Hahn bort från våra svenska tv-skärmar igår också och jag vet inte om jag var mest arg, ledsen eller besviken, eller kanske alltihopa. Jag vet att det bara är en tv-serei och att det finns viktigare saker här i livet. Jag vet också att jag borde ha vetat bättre än att tro att det här skulle bli något bättre, mer trovärdeigt och långvarigt. Men ändå, hur kan man vara annat än besviken? Det var så dåligt gjort alltihopa, ett så ovärdigt slut för en intressant karaktär som många hade satt sitt hopp till. Avslutet var så dåligt, efter att vi under de senaste avsnitten har fått se en mjukare sida av Erica så svänger de helt plötsligt om igen och ser till att få henne riktigt illa omtyckt innan hon bara försvinner utan någon förklaring. De gör henne till bitchen som tänker anmäla Izzie till transplantationskommittén och som dumpar Callie innan deras förhållande ens riktigt har börjat med en av de värsta replikerna någonsin i serien: "You can't kind of be a lesbian". Eh, whaat?! Hört talas om bisexualitet någon gång kanske?

Jag förstår fortfarande inte hur gänget bakom en av mina favoritserier kunde skriva ihop något så dåligt och förklaringarna räcker inte riktigt till. Jag menar även om det stämmer som Shonda Rimes sa att de inte tyckte att "kemin" mellan Erica och Callie (eller Brooke och Sara) så räcker de ju knappast som anledning till att skriva ur karaktären helt. Kommer någon ihåg när George och Callie var gifta? Snacka om brist på kemi, men de kunde ändå vara kvar båda två efter att de hade gjort slut. Även om det handlade om budgetnedskärningar och de faktiskt var tvugna att göra sig av med någon kunde de väl ha gjort det på ett bättre sätt. Inte från ett avsnitt till ett annat utan någonsomhelst förklaring. Det finns många sätt att skriva ut en karaktär. Man kan kanske tänka sig t.ex. att Callie inte var redo att aceptera sina känslor och att Erica inte var redo att vara med någon som löste sin rädsla genom att ha sex med någon annan. Då hade det kanske slutat med att de gjorde slut och att Erica så småningom kanske flyttade för att det var för jobbigt att jobba på samma ställe eller för att hon hade fått ett bätre jobberbjudande någon annanstans. Det hade inte heller varit bra, men jag tror i alla fall att det hade varit lättare att acceptera om det hade funnits ett ordentligt avslut.
Jag vet inte ens vad jag ska säga om de tyvärr mer troliga idéerna om att tv-bolaget blev för obekvämt med ett lesbiskt förhållande på en av deras stora serier, eller det nästan ännu värre att Brooke Smith inte var tillräckligt attraktiv för att spela lesbisk. Jag kan inte komma på någon förklaring som skulle kunna försvara ett sådant beslut. Jag vet att pengar talar men man tycker att Grey's Anatomy som så många gånger fått beröm för att framåtsträvande och bra på mångfald kunde våga göra lite mer. Jag vet inte, jag förstår bara inte hur de kunde börja med att lova så mycket för att sedan sabba det helt. Kolla in den här videon som visar väldigt tydligt på deras hyckleri i inställningen till sexscener och fråga er sedan hur det kan komma sig att folk blev så obekväma av scenerna mellan Erica och Callie.
Och snälla visa lite stöd för protestkampanjerna; ni kan skriva på den här namninsamlingen, eller skicka ett mail direkt till abc, eller om ni vill göra ännu mer så finns det en hel lista på sätt att hjälpa till här.
Det handlar inte om ifall ni gillade Dr.Hahn eller hennes relation med Callie eller ens om ni gillar Grey's. Utan det handlar om att visa de där gubbarna med alla pengar där borta i USA som bestämmer vad vi får och inte får se på tv att det finns folk som visst vill se flator på tv och som faktiskt blir upprörda när de helt ignorerar oss. Att det finns många som inte tycker att det är okej att dumpa en lovande storyline för att de blir lite "obekvämt".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0