Detta gör mig glad

Jag har skrivit alldeles för mycket om deprimerande och negativa saker på sista tiden så nu är det dags att skriva lite om vad som gör mig glad. Det finns mycket som gör mig glad men om vi ska begränsa oss till sådant som är relaterat till all den tid jag spenderar på att stirra på skärmen så blir jag särskilt glad av smarta och kreativa människor. Särskilt smarta och kreativa människor som använder sin talang för den goda sakens skull, dvs. till att ge flator vad de vill se på skärmen. Det kan vara allt från att skapa världens bästa websida som informerar oss om allt vi behöver veta om popkultur och lite till. Till folk som faktiskt mer eller mindre lyckas leva på sin kreativitet genom att skriva extremt läsvärda böcker, skapa tv-serier som vi älskar att hata alternativt helt enkelt älskar eller göra de där filmerna som faktiskt lyckas nå de kommersiella tv-kanalerna i Sverige. Det där med att leva på att göra film med lesbiskt innehåll är ofta lättare sagt än gjort men just av den anledningen blir man ännu gladare när människor ändå tar risken, när folk lägger ner pengar och energi på något som de inte vet om de någonsin kommer att tjäna pengar på. Internet har förstås hjälpt mycket och numera finns det sådant som webserier och vloggar som gör att vi kan få den underhållning vi vill ha.
Men jag blir nästan ännu gladare av människor som använder sin intelligens och kreativitet till att skapa något utan någon egentlig föresättning att tjäna pengar utan mest gör det för sitt eget nöjes skull. Folk som skriver bloggar som är så smarta och roliga och träffsäkra att de absolut borde nomineras till QX gaygala, som gör fanvideos till sina favoritserier (både med humor och med känsla), favoritkändisar eller favoritpar, och folk som skriver fanatstisk fanfiction (eller till och med mindre bra fanfiction som ger oss de där historierna vi önskar att vi hade fått se på tv). Till och med mer obskyr kreativitet som används till att i detalj analysera subtexten i våra favoritserier eller fans som på ett fanforum använder sin talang till att göra skämtbilder i en mer och mer urspårad diskussion om vem som gifter sig med vem. Jag blir lika fascinerad varje gång jag ser hur kreativa människor kan vara och vad de kan använda den kreativiteten till.

Ni kanske märkt vid det här laget att jag inte har nämnt ett enda namn här men länkarna är väl värda att kolla in. Kanske känner ni redan till allt det här men om inte så får ni här en tidig julklapp från mig till er alla (fem?).

För övrigt anser jag att abc bör dränkas i protester

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0