Abby, don't go!

Ännu ett sorgligt avsnitt av Cityakuten igår när Abby gjorde sitt sista skift innan hon och Luka flyttade till Boston. Jag kommer i alla fall att sörja henne för hon har varit min favorit ända sen Carol drog till Seattle. Det var faktiskt tack vare Carol som vi först fick lära känna Abby när hon dök upp som gynsköterska när tvillingarna föddes (om ni inte vet jag pratar om har ni sett alldeles för lite på serien.) Jag gillar cynismen, den där lite mörka humorn och oviljan att tro på att saker ska ordna sig. Trots, eller kanske på grund av, att hon hade en del skador från att växa upp i en klart dysfunktionell familj så var hon klart en av de bästa både som läkare och sjuksköterska. Jag hade kunnat klarat mig utan en del Carter och Luka drama, men scenen när hon höll Joe för första gången, svårigheterna med hennes galna mamma och sättet hon stöttade Kerry på efter hennes missfall är Abby-tillfällen som jag minns. Jag gillade också hennes relation med Neela, jag är ganska säker på att det finns fanfiction och videos om dem också. Synd bara att det inte var mer av det under den sista säsongen och det var faktiskt lite konstigt att hon inte ens hade sagt något om att hon skulle flytta.
Jag förstår förstås att saker händer och att skådespelare som har jobbat länge med samma sak vill gå vidare och göra något annat men det är ändå tråkigt när en favorit försvinner.
När hon skulle gå så visade Haleh henne en vägg där de sätter upp namnskyltarna för alla som har lämnat sjukhuset, eller kanske bara alla läkare eller snarare alla som har varit viktiga karaktärer i serien. Jag såg många bekanta namn där och bestämde mig för att göra en lite rankning av mina favoriter bland de karaktärer som har lämnat serien:

 1. Abby Lockhart
Kanske är det bara för att det var hon som precis slutade men på grund av alla nyss nämnda egenskaper så måste Abby vara först på den här listan.


 
2. Carol Hathaway
Det började dramatiskt med att hon försökte ta livet av sig redan i det första avsnittet. Men som tur för oss lyckade hennes kollegor rädda hennes liv och sedan fick vi sex säsonger till med henne innan Carol bestämde sig att flytta till Doug i Seattle. Min favorit storyline var nog när hon ville adoptera Tatiana, en lite rysk flicka med AIDS. Det var där jag lärde mig de begränsade ryska fraser jag kan; Minja zavot Carol (okej, jag lärde mig inte att skriva med kyrilliska bokstäver).

 3. Susan Lewis
Jag gillade henne båda omgångarna hon var med. De första åren var hon ung och lite osäker, hon hade svårt att göra sig hörd gentemot de mer erfarna läkarna. Sedan fick hon en massa personligt strul att hantera när hennes struliga syster dök upp, dumpade sin nyfödda dotter hos henne och så småningom dök upp igen för att ta tillbaka Little Susie. Så småningom blev det för svårt att vara borta från Susie och hon valde att flytta till Arizona för att vara närmare dem, vilket ledde til en hjärtskärande scen på tågstationen när Mark lite sent erkänner sin kärlek för henne. Fem år senare återvänder hon till County nu som en mer kompetent läkare som redan under sitt första skift när hon gör en insats genom att kunna spanska. Några år senare slutar hon dock igen och den här gången flyttar hon till Idaho med sin man och son.


4. Kerry Weaver
När Kerry först dök upp var hon en riktig bitch. Hon var hård mot alla men framförallt hon och Susan hade svårt att komma överens. Efterhand utvecklades dock hennes karaktär mer och mer, kanske första gången man fick se hennes mjuka sida var när hon stöttade Jeannie efter att hon hade fått beskedet om att hon hade HIV. Kerry fortsatte att vara driven och hård med arbetet men det visade sig också att hon alltid fanns där för att stötta sina kollegor. Efterhand fick hon också några uppenbarelser om sig själ och vi fick glädjen att se lesbiska läkare långt innan Grey's-katastrofen.







 5. Maggie Doyle
Långt innan Jorja Fox blev känd för världen som Sara Sidle så spelade hon en tuff läkare som hamnade i en del konflikter på grund av sin no-nonsense attityd. Bästa scenen var när hon tar med sig Carter till skjutbanan och sedan chockar honom genom att tala om att hennes svartsjuka ex-flickvän står på skjutbanan brevid. Tyvärr så blev inte Maggie så långvarig på sjukhuset, hon försvann utan någon närmare förklaring efter att första ha varit i konflikt med Romano som hon anmälde för sexuella trakasserier.

Jag gillade egentligen de flesta av karaktärerna, i alla fall de kvinnliga. Jeannie, Jing-Mei, Elizabeth, Lucy, Anna, Kim förstås...men nu räcker det nog med nördkunskap om Cituakuten för ett tag framöver.

Gör en insats för den där andra sjukhusserien istället genom att klicka här








 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0