Topplista

Igår läste jag på tv4:s Tvplaneten om den här listan som tidningen Empire har gjort på de 50 bästa tv-serierna genom tiderna http://www.empireonline.com/50greatesttv/default.asp?tv=11
En del var bra, som att Buffy kom på andra plats, men för min smak var det lite för mycket sci-fi, lite för mycket serier med män i huvudrollen och lite för mycket tecknat (även om jag också tycker att Simpsons och South Park är bra. Men jag var förstås tvungen att göra min egen lista, 50 kändes lite mycket så jag försöker hålla mig till 10 (varning nu blir det ett sånt där långt inlägg igen):

1.Cityakuten
 Jag har tittat på den här serien ända sen den började och jag tycker fortfarande att den håller. Den är en av få serier som har klarat av att fortsätta trots att i stort sett hela orginalensembeln har slutat. Sjukhusdrama i kombination med smarta och roliga karaktärer funkar alltid.

2. Vänner
Är den ultimata sitcomen i min mening, en perfekt kombination av komedi och drama. Jag har väl säkert sett alla avsnitt tio gånger men det kan fortfarande hända att jag zappar över till ännu en reprisomgång och blir fast.

3. Gilmore Girls
Jag är lite förvånad att den inte ens var med på listan men den kanske är för inriktad på en kvinnlig publik. Jag saknar i alla fall Lorelai och Rorys snabba kommentarer och det där mor och dotter förhållandet som väl egentligen alla skulle vilja ha.

4. Cuéntame cómo pasó
Är en spansk serie som berättar om en familj under de sista åren av Francos styre och övergången till demokrati. Den är extremt välgjord och har vunnit massor med priser. Den beskriver vardagslivet samtidigt som den visar på viktiga händelser under en omvälvande tid i Spaniens historia. Om någon svensk kanal någon gång skulle våga visa något som inte är anglo-saxiskt eller nordiskt tycker jag att de skulle satsa på den här serien.

5. Vita huset
 cast-west-wing.jpgDen här serien är intelligent drama när det är som bäst. Jag hängde inte alltid med i alla politiska svängningar men jag försökte och det var roligt. Intellektuellt utmanande tv är bra och poltiska kommentarer skadar inte heller.

6. Six Feet Under
Six Feet Under
Mer smart tv om än inte på samma sätt. Det finns något tilltalande med att se karaktärer med så mycket personliga och psykologiska problem att man själv verkar riktigt normal... Plus att serien antagligen hade den bästa finalen på någon tv-serie någonsin.

7. Krönikan

Image







Den danska serien som följer en grupp människor från 40-talet och nästan fram till nutid har också den där fördelen av att man får följa dem under en så stor del av deras liv, även om det hoppas lite framåt mellan säsongerna. Jag tyckte den var bra och visade än en gång att dansk tv oftast är bättre än svensk.

8. Grey's Anatomy
Var inte heller med på listan, lite konstigt tycker jag. Det är i alla fall fortfarande en av mina favoriter. Samma kombination av dramatik och omtyckbara karaktärer som Cityakuten men med lite mer humor och "quirkyness".

9. The L-word
Måste ju vara med på listan. Trots all kritik mot serien så tycker jag att den är bra och underhållande och bara det faktum att det var den första lesbiska serien på tv räcker ganska långt.

10. McLeod's döttrar
Är en serie som nog inte hamnar på många sådana här listor, i alla fall inte utanför Australien. Men det här är min lista och det är något med den här serein som får mig att vilja packa ihop lite saker och dra till andra sidan världen för att arbeta på en farm, och det är inte bara Simmone Jade Mackinnon som utgör attraktionen. Det har varit en favorit länge och jag är ledsen att säsong åtta som börjar snart är sista säsongen.

Jag skulle kunna fortsätta mycket längre med serier som Buffy, Criminal Minds, Livet kan börja... men då skulle det här inlägget aldrig ta slut så det får räcka med tio favoriter.

Ett hedersomnämnande dock till Exes and Ohs som jag tycker det är för tidigt att säga något om efter bara sex avsnitt men som ser lovande ut och förstås till South of Nowhere som jag fortfarande anser bör räddas.
Photobucket


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0