Inför Eurovision

                                                                    
Jag är en Eurovision-nörd, det är bara att erkänna. Uppvärmningen börjar förstås med att se på hela Melodifestivalen men nu när det börjar närma sig så börjar också inför-programmen, där man får se alla andra länders bidrag så det är ju förstås också ett måste. Igår fick vi se de tio första bidragen som kommer att delta i den första semifinalen den 20 maj. Både startfältet och bedömarna i studion började ganska lamt.
För det första: vad har hänt med den nordiska samproduktionen? Jag gillade när det var en expert från varje land och man fick höra norska, danska, finlandssvenska och till och med lite isländska. Men det har de tydligen givit upp i år, så nu var det bara Thomas Lundin från Finland och sedan ett gäng svenskar som gjorde en sådär insats. Shirley Clamp och Lena Ph var väl ganska vettiga och lite roliga också, Babben gjorde också okej ifrån sig men Thomas L var den ände som lät som en expert. Och Thomas Järvheden vet jag inte ens vad jag ska säga om. Vem tyckte att det var en bra idé att ha med honom? Han försökte vara rolig men lyckades mest komma med några riktigt dumma kommentarer. Hans presentation av Israel tog väl ändå priset när han kallade Dana International för "han, hon, det" och sedan sa att hebreiska låter som att man behöver harkla sig. Han fortsatte med att kommentera Moldaviens låt med något i stil med att "Moldavien är Europas fattigaste land och det syns på den där värdelösa videon".
När det gäller låtarna så var "experterna" mest imponerade av Norge och jag är nog benägen att hålla med, det var inget jättespeciellt men en okej låt med en söt tjej som kunde sjunga. Jag ser hellre henne vinna än Charlotte Perelli. Jag är också enig med dem om att Estlands bidrag var pinsamt dåligt och respektlöst som Shirley Clamp sa, om de inte har något bättre att komma med en några töntiga gubbar i fula kostymer som försöker skämta bort allt med en värdelös låt så kan de lika gärna stanna hemma. Och detta från ett land som inte bara vann hela tävlingen 2001 men som också har bidragit med en av mina absoluta Eurovision-favoriter, är det någon som kommmer ihåg Evelin Samuel som tävlade samma år som Charlotte Perelli vann? 



De övriga låtarna kändes ganska meningslösa allihopa. Babben får ett dock ett extra plus för att hon hänvisade till Buffy när hon pratade om Azerbajdzjans video som innehöll både vampyrer och änglar.
Vi kan väl bara hoppas på att det väntar något bättre under de kommande veckorna.

För övrigt anser jag att South of Nowhere bör räddas
Photobucket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0