South of Nowhere



Jag hade aldrig hört talas om den här serien förrän jag började titta på We're Getting Nowhere - tjejernas resumé av den. Sedan dess har jag sett en del avsnitt och jag tycker att det är en helt okej tonårsserie. Främst har den väl varit viktig just för att den har haft ett lesbiskt par som huvudpersoner i serien. Men nu har ett rykte spridit sig om att serien ska läggas ner efter att den andra halvan av den här säsongen (som börjar sändas i april) är slut och "spashley"- fansen har mobiliserat snabbt. Det har startats en websida (www.savespashley.com) och man planerar att skicka massprotester till tv-kanalen. För mig är inte serien så viktig, antagligen för att jag inte har sett så mycket av den och för att jag är lite för gammal för att vara i målgruppen, men jag förstår att för många tonårstjejer runtom i världen är det första gången som de har kunnat se sig själva reflekterade i tv-karaktärer. Och det är viktigt just i den åldern när man börjar inse vem man är och inte nödvändigtvis har någon i sin omgivning att identifiera sig med. Därför tycker jag att det är tråkigt om det är sant att serien ska läggas ner efter bara tre säsonger och jag ville visa lite stöd för dem som verkligen kommer att sörja serien. Lesbisk synlighet på tv är som  vi alla vet sällsynt och att lägga ner en av de få serier som har lyckats ganska bra med att porträttera homosexuella tonåringar tycker jag är synd, så jag hoppas att protesterna lyckas (även om jag tror det är ovanligt att de gör det) och att man bestämmer sig för att göra fler säsonger. (Om det nu verkligen är så att den ska läggas ner och om det i sådana fall finns möjligheter att ändra sig).

Kommentarer
Postat av: Mickis

Jag har sett hela serien och är förkrossad över att den skall läggas ner. Men det hemskaste av allt är att jag tror inte att sverige kommer att köpa in den. Jag är själv inte 17-18 längre men jag kan absolut relatera till serien och den är sååå jävla bra! Skickade även ett mail till tv kanalen The N och uttryckte mig. Men som du säger, det brukar oftast inte göra någon större skillnad. Men jag hoppas på det bästa!
Ha en fortsatt trevlig dag! =)

2008-03-12 @ 12:46:32
URL: http://xmickis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0